Rabarber och jordgubbskaka

 
Igår åkte visparna, slickepotten & skålarna äntligen fram igen! Tänkte att jag kunde dela med mig av receptet på denna underbart goda rabarber & jordgubbskaka som jag bakade med lillkusinen min igår. 
 
Rabarber & Jordgubbskaka 
150 g smör
 2 ägg
 3 dl strösocker
 3 dl vetemjöl
 ca 3 rabarbersjälkar (eller efter eget tycke) 
 Jordgubbar
 Pärlsocker
 Kardemumma eller Kanel
 
1. Smält smöret och låt det svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt och vitt. 
3. Blanda smöret, mjöl och äggvispen.
4. Häll smeten i en smord form
5. Skiva rabarberna/jordgubbar i bitar och häll ovanpå smeten, strö sedan pärlsocker och kademumma el kanel över kakan. 
6. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 40 minuter tills den inte är kladdig i mitten.
det kan ta några extra minuter beroende på hur mycket rabarber och jordgubbar man sätter.
7. Vispa vaniljvisp och låt kakan svalna lite under tiden och sedan är det bara hugga in!

 Det är precis samma recept till världens godaste äppelkaka då man bara byter ut jordgubbarna och rabarberna till två tärnade äpplen. Jag själv har fått receptet av bästa Emelie, thank God att du hittade det för den är gudomligt god!
 
 
 

KOMMENTARER


Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: