Blickar tillbaka och minns tiden då jag levde med mitt hjärtfel.

Jag satt en dag och rotade igenom en hel del gamla arbeten och bilder från skoltiden, då jag hittade en utvädering jag gjorde under tiden jag hade mitt hjärt fel. Man slungas tillbaka i tiden direkt och minns hur man kände och mådde då. Kanske inget intressant för er bloggis läsare att läsa men minns hur tufft jag tyckte det var att inte kunna presetera på idrotten då det är något jag alltid tyckt varit roligt och givande under min skoltid. Det är ju som en liten historia från mitt liv med hårda motgångar jag lyckades leva med. Så vill ni se vad som rörde sig i huvudet på mig som 16 åring om hjärtfel och idrott så kan ni ju läsa. 

 
Eftersom jag tränar regelbundet mycket och hårt och har gjort det länge borde mina resultat inte se så dåliga ut som de gör. Jag tränar fotboll 3 ggr 1½ timme i veckan och är väldigt aktiv och villig att utvecklas inom min idrott, det har jag alltid varit. Tyvärr så hade jag inte turen på min sida och upptäckte i slutet av sommaren 06 att något var fel på mig. Hjärtat rusade iväg och jag fick ett mycket obehagligt tryck i bröstet vid ansträngning. Självklart besökte jag läkaren för att ta reda på vad felet var. Läkaren var mycket osäker men lät mig göra ekg tester men trodde det hade med min ansträngnings astma att göra, och rekommenderade att fortsätta med bricanyl i hopp om bättring. Vilket inte visade något resultat när det gäller hjärtsrus och tryck i bröstet utan det fortsatte. Så jag fick göra ett 24 timmars ekg för ett nytt försök att hitta felet som visade aningar om att jag hade en extra nervbana i hjärtat. Det var inte tydligt på 24 timmars ekgt eftersom jag inte hade lyckats få ett hjärtrus under själva undersökningen, men läkarna kunde konstatera att det mest troligt var en extra nervbana och jag blev kallad på undersökning i Sunderbyn. 

Där skulle de försöka lura igång hjärtruset via näsan med hjälp av små el-stötar genom magsäcken och ekg för att ta reda på var den extra nervbanan låg. Tyvärr lyckades det inte trots att det var väldigt nära men läkaren såg klart och tydligt att det var en extra nervbana som spökade. Men läkaren i sunderbyn ansåg att jag var så pass ung och aktivt idrottande tjej att han skickade mig till Umeå. Väntan på att få åka till Umeå var lång och känslomässigt jobbig för min del. Men under tiden jag inte kunde träna normalt tränade jag målvakt och tycker själv jag utvecklades mycket under den tiden. Jag hade valet att vara helt still under en väldigt lång tid el ställa mig i mål och göra mitt bästa samtidigt som jag skulle undvika hjärtrusen. Vilket jag lyckades med relativt bra tills det blev september 07 och jag blev kallad till Umeå för att utföra en ablation.

Det var mycket förberedelser före ablationen, de gjorde ultraljud på hjärtat och bandspelar ekg natten före. Dagen då ablationen skulle utföras var jag mycket nervös. Vilket man nog har förståelse för eftersom det handlade om hjärtat som är kroppens motor. En ablation är när man går in i hjärtat via ljumskarna med små kartetrar och skapar en förbindelse mellan vänster och höger förmak och försöker behandla det önskade området. Katetrarna de förde in i hjärtat via ljumskarna hjälper nämligen till att lura igång hjärtruset, och efter 4 timmar med hjälp av stress medicin och dropp lyckades de lura igång det. Läkaren såg då var den extra nervbanan låg via röntgengenomlysning. Efter att de hade hittat extra nervbanan började själva radiofrekvensablationen, som med hjälp av värme energi mot den extra nervbanan tar bort hjärtrusen. Efter ingreppet var det en tung tid jag kände själv att jag tappat mycket konditionsmässigt och även teknik. Vilket gjorde att motivationen var både upp och ner dag för dag, och jag insåg att arbeta upp sig igen är lång och kämpig tid.

Efter mitt ingrepp är målet att komma tillbaka fullt både fysiskt och psykiskt. Jag borde träna mer utanför själva fotbollsträningarna men skola tar mycket tid så det kan vara rätt snävt om tid för att hinna. Jag borde helt enkelt prioritera bättre för att hinna med allt. Men jag ska nog ändra på det till sommaren. 
 

Texten är skriven från ett frågeformulär och är därför skriven i olika punkter och inte i löpande text egentligen, därför kan det hända att det inte flyter på perfekt. Jag är iaf glad att jag lyckats tackla denna motgång och känner inte av några rus eller bröstsmärtor mer. 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER


Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: